tisdag 26 november 2013

Roligt, spännande och lite hokus-pokus...

Min tanke var just att se hur det kan påverka prestationen, men det visade sig att även Ante hade lite funderingar kring vad det kunde bli för resultat. Han har nämligen upplevt sig tung och seg i benen, som att det finns mer kraft och explosivitet, men det vill inte riktigt visa sig. Han har också känt av höger ljumske – någon timme efter träning, framför allt löpning, har han ont och övrig tid känns det mer som en sträckning.

I första behandlingen arbetar jag i princip uteslutande med bäcken och bålstabilitet eftersom det är det viktigaste stället i kroppen att vara stabil. Jag som hade varit lite orolig för att jag inte skulle hitta några svaga muskler behövde inte vara orolig! Efter de 16 muskeltesterna i det vi kallar lower cross hade jag hittat 8 svaga muskler. Nu var det dags att påbörja behandlingen!
Jag började med de olika moment som behövdes i KINOpraktikbehandlingen, sedan fick Ante gå upp och gå lite. Nu kände han kände sig tung i benen, men lätt och ledig kring höfterna. Vi fortsatte med Neurologisk Balansering, men bara till viss del för att inte överbehandla så här första gången. När han nu gick omkring efteråt upplevde han det allmänt mycket lättare i hela kroppen. Vi kunde också notera att vid en av muskeltesterna innan behandlingen gjorde det ont i ljumsken, men inte vid testen efteråt.

Jag kände mig nöjd – alla de svaga muskelstesterna var starka efter behandlingen. Ante tyckte att det var roligt, spännande och lite ”hokus-pokus” men förstod att något hände, det visade ju muskeltesterna så tydligt!

Han fick med sig lite tips på träning i bålstabilitet och gluteus medius tillsammans med rådet att stretcha höftböjaren. Om en vecka ska vi göra nästa behandling, då kommer jag börja med att testa samma muskler igen för att se vad som hänt sen sist.

Vi hörs snart igen!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar